Dit feit was volledig te zien op de Rolex Monterey Motorsports Reunion in 2022, met auto’s uit elk tijdperk op het circuit, zoals altijd. Maar de machtige verbrandingsmotor was deze keer niet de enige. Tijdens de lunch baande een stel (of wordt het beschouwd als een bende?) elektrische auto’s zich razendsnel een weg rond Laguna Seca.
Eigenlijk denk ik dat het tijdens de lunch was, en ik neem aan dat het razendsnel was, maar ik kon het niet echt zien.
Afgezien van het schrapen van de voorlip van de Lucid Sapphire terwijl deze over de kurkentrekker raasde, kon ik ze gewoon niet horen. Daarentegen was er absoluut geen probleem om te identificeren wanneer de Porsche 908 in Gulf-kleuren op het punt stond mijn gezichtsveld binnen te komen. Elke keer dat het voorbij raasde, liet de echo van zijn krankzinnige luchtgekoelde flat-eight een stomme grijns op mijn gezicht. Zoals het hoort.
Ik wil echter duidelijk zijn dat dit geen aanval op de elektrische auto is.
Ik ben net zo’n groot voorstander als zowat iedereen voor elektrische voertuigen; ze hebben hun plek. Ze zijn logisch voor veel gebruiksscenario’s en veel consumenten. Elektrische voertuigen hebben de afgelopen jaren een grote intrede gedaan op de sportwagenmarkt, en dat is ook logisch. Koppel is voor een groot deel wat autorijden leuk maakt, en er is geen discussie dat EV’s een kavel van koppel.
Maar de kwestie van geluid blijft een serieus probleem.
Voor mij is dit misschien wel het grootste probleem in termen van echt genieten van deze auto’s. Voor een korte rit naar het werk, een snelle rit om boodschappen te doen, of een ontspannen nachtelijke cruise over de snelweg om te eten en naar muziek te luisteren, kan een elektrische auto geweldig zijn. Maar als ik 85% gas geef op weg door een bocht op een lege weg, heb ik een bijbehorende auditieve sensatie nodig. Ik ben bedraad om dit te eisen.
In een moderne auto ben je al zo gescheiden van de weg. Zaken als elektrische besturing met variabele hulp, adaptieve demping, dikke geluiddempende en comfortabele stoelverwarming helpen auto’s te verkopen, maar ze verhinderen ook dat je verbinding maakt met de aandrijving. Haal motorgeluid uit de vergelijking en dit wordt nog erger.
Op dezelfde manier, wanneer je naar een sport kijkt, is het veel vermakelijker als je hem daadwerkelijk hebt gespeeld. Je hebt veel meer waardering voor de getoonde vaardigheid en je begrijpt de nuances van de meer subtiele mechanica en strategieën beter. Het voegt gewoon een andere dimensie toe en het geluid is op dezelfde manier tijdens een race.
Uitlaatgeluiden zijn niet alleen prettig om te horen, ze verbinden je tot op zekere hoogte ook met de bestuurder en hun rechtervoet. Jij hebt ook een rechtervoet en je hebt hem in een auto gebruikt. Dus, het horen van de gashendel uit een apex is een zeer belangrijk onderdeel van de ervaring en hoe je je verhoudt tot die ervaring.
Pseudo-geluid
Hoewel ik bekend ben met en erg geniet van het geluid dat het gevolg is van verbrande brandstof die uit mijn uitlaat wordt geduwd, veronderstel ik dat elk geluid zou voldoen. Nou, eigenlijk, nee, niet elk geluid.
De oplossing van Dodge voor het probleem lijkt nep-verbrandingsmotorgeluiden uit de achterkant van hun nieuwe oplader te blazen via wat lijkt op een verheerlijkte luidspreker, wat ik niet waardig zal zijn door verder te bespreken. Hopelijk is er meer aan de hand dan dat, maar zo niet, dan waren de memes tenminste goed.
Eerlijk gezegd laat Ford in sommige EcoBoost-modellen extra geluid door de luidsprekers in de cabine, en ik heb in BMW’s gezeten die hetzelfde hebben gedaan. Eerlijk gezegd voel ik me hier ook op meerdere niveaus ongemakkelijk bij, hoewel ik begrijp waarom ze het doen. Voor de gemiddelde consument is een stille auto een goede auto, maar vanuit mijn eigen perspectief voelen valse motortonen aan als een slecht aangebrachte pleister.
De Formule E heeft dit probleem met enig succes aangepakt, hoewel ik hier niet uit de eerste hand over kan spreken omdat ik nog niet echt naar een race ben geweest. Echter, uit de video’s en hoogtepunten die ik heb bekeken, maakt elke auto inderdaad zijn eigen vrij duidelijke geluid, een geluid dat lijkt op een straalturbine. Mr. Paddy McGrath beschreef het mij als: “luider dan je zou verwachten.” Aan de andere kant, rijden.ca kenmerkte sommige beelden aan boord als “tinnitus-spugen,” wat niet bepaald vertrouwen wekt.
Ik heb begrepen dat veel van wat je in de Formule E hoort rechtstreeks afkomstig is van de rechte versnellingen in de transmissies met één versnelling, evenals geluiden die worden geproduceerd door de regeneratieve remsystemen van de auto’s. Vooralsnog kan dit niet concurreren met het gehuil en gekakel van de enorme V8 in bijvoorbeeld de Camaro van mijn vriend Chad Raynal, maar het is in ieder geval iets.
Wat nog belangrijker is, zowel de V8- als de Formule E-auto’s maken een echt mechanisch geluid.
Op dit vlak is er zeker meer te doen. Ik denk hier gewoon hardop, en ben geneigd mezelf daardoor voor de gek te houden, maar misschien kan een soort van echte turbine worden ingeschakeld door een elektromotor, die lucht door trompetkanalen dwingt die van vorm en toon veranderen op basis van de motor snelheid en vermogen.
Misschien kunnen de bandencompounds op de een of andere manier luider worden gemaakt, of misschien had Gordon Murray het juiste idee met zijn T50. Nee, niet de geweldige V12 die toeren maakt tot 12.000 tpm; de fan. Actieve aero kan mogelijk coole geluiden genereren die kunnen helpen om wat extra haptische feedback te geven aan de ervaring voor zowel coureurs als toeschouwers.
Of misschien kunnen teams voorzichtig wat speelkaarten aanbrengen zodat ze een klapperend geluid maken als ze contact maken met het loopvlak van de banden. Hoe sneller je trapt, hoe hoger de toonhoogte. Het was een goed systeem en ik heb er ervaring mee als fabrikanten hulp nodig hebben bij de implementatie.
Verbranding
Weet je in de tussentijd wat ronduit fantastisch klonk op Laguna Seca op RMMR 2022? De atmosferische 6.0L V12 in de Pagani Huayra R, die absoluut schreeuwde toen hij tijdens enkele demo-rondes de rode lijn van 9.000 tpm bereikte. Ik denk niet dat ik zo’n goed geluid heb gehoord sinds ik tien jaar geleden het oorverdovende gebrul van F1’s V8-tijdperk-auto’s ervoer. De Huayra R klinkt gemakkelijk beter dan een moderne F1-auto, en ik kan me alleen maar voorstellen wat een paar dozijn van deze auto’s die samen racen, met mijn oren kunnen doen. Pagani, maak alsjeblieft een Huayra R Challenge-serie – zou goedkoop moeten zijn!
Dan was er de unieke en ongeëvenaarde toon van de Mazda’s met roterende aandrijving terwijl ze de heuvel op en af door de kurkentrekker zoemden.
Om nog maar te zwijgen van het wereldschokkende gerommel van het veld van met V8 uitgeruste Trans Am- en IMSA-auto’s.
Natuurlijk mag je het gekrijs van tientallen vintage F1-auto’s niet vergeten, of de absolute harmonie van de BMW-motor met 12 zuigers in de McLaren F1. Of, de wonderbaarlijke 962s. De lijst gaat verder…
Ik hield van het Le Mans-thema op RMMR dit jaar, en het zien (en horen) van deze legendes en vele anderen op het circuit was een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Tegelijkertijd is het duidelijk dat elektrische auto’s een blijvertje zijn, maar om ervaringen met die auto’s onvergetelijk te maken, moet er een duidelijke auditieve component zijn. Ik weet zeker dat we er zullen komen, en de tradities van de autosport zullen voortleven in het elektrische tijdperk.
Ik stel me voor dat over nog eens 100 jaar iemand anders nostalgisch zal worden over het gejank van de vintage Formula elektrische auto. Omdat kernfusieauto’s totaal geen karakter hebben.
Trevor Ryan
Instagram: trevornotryan
tyrphoto.com
Meer meer meer