Voor het ongetrainde oog ziet de JZX100 Toyota Chaser er misschien uit als elke andere executive 4-deurs Japanse sedan uit de late jaren ’90. Sommigen gooien misschien zelfs het label weg land jacht in de omgeving van. Maar voor degenen die het weten, schoonheid is meer dan alleen de huid.
Als de bodykit niet voor centimeters van de grond was, zou je misschien denken dat deze specifieke Chaser – een gewilde Tourer V-variant – grotendeels op voorraad is. Maar dit is een Totaal creëren E.Prime-gebouwde auto, en de man achter de in Hiroshima gevestigde tuningshop, Eiji Daitodoet niets in de buurt van voorraad.
Als je bewijs nodig hebt, bekijk dan Daito-san’s turbo Levin-coupé en 3S-GE BEAMS-verwisselde Trueno-luik.
Hoewel de Chaser die ik met jullie ga delen meer een comfortabele straatmachine is dan een uitgeklede racer, is het een perfect voorbeeld van hoe veelzijdig de JZX100 Tourer V kan zijn met de juiste onderdelen en knowhow. Voor deze klantopbouw heeft Daito-san beide toegepast.
In fabrieksvorm is de Chaser misschien niet zo luxueus als de Mark II of Cresta, waarvan hij hetzelfde basischassis van de X100-serie deelt, maar visueel is hij zeker iets sportiever. Terwijl ik door het Japanse platteland bij E.Prime cruisede, veroorzaakte de auto aanvankelijk geen koorts van emoties bij mij.
Misschien was het de goudbruine metallic lak, een originele kleur gekozen door de Toyota-eigenaar, maar de auto deed me denken aan mijn opa en de gekookte reissnoepjes die hij in het dashboardkastje van zijn Nissan Bluebird bewaarde. Maar toen de Chaser een brede bocht in de weg maakte, omringd door bergen, begon ik zijn gespierde heupen en millimeter-perfecte houding op te merken, en de bewondering begon te groeien.
In de Chaser-, Mark II- en Cresta-vormen was de JZX100 een populair afstemmingsplatform in Japan toen hij nieuw was, en daarmee kwam een reeks aftermarket-uiterlijke upgrades. De Julius Type 2 voorlip (toegepast op een aangepaste originele bumper), Aero Palace side steps en Vertex achterbumper spreken dit aan, met aangepaste voorspatborden, gewijzigde achterkanten en een zwartgeblakerde grill die de look op een unieke manier samenbrengt.
Wat betreft de wielen, ze behoeven geen introductie omdat ze van het RAYS Volk Racing TE37-ras zijn. Dit zijn Super Lap (SL)-versies in Pressed Double Black, met afmetingen van 18×9,5-inch +-0 vooraan en 18×10,5-inch +11 achteraan, allemaal verpakt in Achilles ATR Sport 215/40R18 en Nitto NT555 235 /40R18-rubber.
De wiel- en bandcombinatie en de eerder genoemde brede spatborden vormen tweederde van de montagepuzzel; het laatste derde deel komt van de 326 Power Chakuriki Bucchigiri-schroefsets met superstijve 60 kg/mm voor- en 20 kg/mm achterveren, en Cusco Negative Camber Upper Arms.
Het gaat echter niet alleen om het uiterlijk. Net zo belangrijk als hoe de Chaser in een rechte lijn reed op de stedelijke snelwegen rond Hiroshima, was zijn driftvermogen, vandaar het aantal andere ophangings- en stuurupgrades. Deze omvatten op maat gemaakte E.Prime verkorte knokkels, 20 mm rolcentrum-afstellers, 110-serie spanstangen, ARC-stabilisatorstangen voor en achter, Cusco-torenstangen, TRD-bussen en een TOM’S-dwarsbalkbeugel.
Misschien wel het beste kenmerk van de Tourer V is wat standaard onder de motorkap kwam – Toyota’s 1JZ-GTE in de laatstgenoemde met VVTi uitgeruste gedaante. In deze vorm produceerde de 2,5 liter zescilinder met turbocompressor 280 pk (276 pk) bij 6.200 tpm en 35,8 kg/m (377 Nm) bij 2.400 tpm. Combineer dat met een 5-versnellingsbak, waarvan veel van deze auto’s af fabriek zijn geleverd, en je hebt het recept voor heel veel plezier.
Het wordt nog beter als je extra krachtige hardware aan de mix toevoegt, en door de zeer gepolijste motorruimte van deze Chaser is er genoeg van. Hoogtepunten zijn onder meer een Garrett GT2835R-turbo (met HKS-actuator) op een HPI Ver.1-spruitstuk, een GReddy voorgemonteerde intercooler, aangepaste E.Prime-inlaatpijp, Sard Racing-brandstofpomp, Blitz 525cc-injectoren, een Trust GREX-oliekoeler en een uit E.Prime uitlaat. Het hele pakket krijgt zijn ontstekingsopdrachten van A’PEXi’s eerbiedwaardige Power FC-motorbeheersysteem.
Bovenop de fabrieks R154 versnellingsbak van de Chaser, is de aandrijflijn nu voorzien van een Exedy Carbon-D dubbele plaatkoppeling en Cusco TypeRS 2-way LSD.
In mijn haast (ik had op deze dag zeven auto’s om te fotograferen), heb ik het interieur van de Chaser over het hoofd gezien, maar zoals je je misschien kunt voorstellen, zijn ook daar alle vakjes aangevinkt: bruidsstoelen, een Nardi-stuur op een Works Bell-snel- release hub en Defi meters – check, check, check.
Dit alles duidt op de ware mogelijkheden van wat de fabriek verliet als een zeer verstandige auto. Misschien is er, enigszins onbedoeld, een ster geboren. Voeg wat aftermarket-prestaties toe die afstellen op de vergelijking, en de Tourer V kan twee levens leiden, het ene als forens met loon onder de radar en het andere als een bandenversnipperende driftmachine die in het weekend furie kan ontketenen.
Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk