Anarka.nlAnarka.nl
    Wat is heet

    De beste NASCAR-tracks om te rijden

    December 14, 2021

    Aanhangwagen huren: een gids voor beginners

    January 13, 2023

    De beste schilderachtige autoroutes in New York

    November 13, 2021
    Facebook Twitter Instagram
    • Home
    • Hypercar
    • Supercar
    • Krachtige sportwagen
    • Blog
    Facebook Twitter Instagram
    Anarka.nlAnarka.nl
    Trending
    • Autolak spuitbus kopen en gebruiken
    • Alfen laadpaal – Voorbereid op de toekomst
    • Aanhangwagen huren: een gids voor beginners
    • Waarom zijn Gore-Tex motorbroeken perfect voor motorrijders?
    • Hoe je geweldige autoleasedeals kunt krijgen
    • De mooiste en beste loopauto’s vind je hier
    • Wanneer moet je een verhuisbedrijf in Nijmegen inschakelen?
    • Wat houdt full operational lease in?
    Anarka.nlAnarka.nl
    Home»Krachtige sportwagen»Drift Demon of Executive Express? Waarom niet beide…
    Krachtige sportwagen

    Drift Demon of Executive Express? Waarom niet beide…

    SjorsBy SjorsFebruary 21, 2022Updated:September 12, 2022No Comments4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Pinterest Email

     

    Voor het ongetrainde oog ziet de JZX100 Toyota Chaser er misschien uit als elke andere executive 4-deurs Japanse sedan uit de late jaren ’90. Sommigen gooien misschien zelfs het label weg land jacht in de omgeving van. Maar voor degenen die het weten, schoonheid is meer dan alleen de huid.

    Als de bodykit niet voor centimeters van de grond was, zou je misschien denken dat deze specifieke Chaser – een gewilde Tourer V-variant – grotendeels op voorraad is. Maar dit is een Totaal creëren E.Prime-gebouwde auto, en de man achter de in Hiroshima gevestigde tuningshop, Eiji Daitodoet niets in de buurt van voorraad.

    Als je bewijs nodig hebt, bekijk dan Daito-san’s turbo Levin-coupé en 3S-GE BEAMS-verwisselde Trueno-luik.

    Hoewel de Chaser die ik met jullie ga delen meer een comfortabele straatmachine is dan een uitgeklede racer, is het een perfect voorbeeld van hoe veelzijdig de JZX100 Tourer V kan zijn met de juiste onderdelen en knowhow. Voor deze klantopbouw heeft Daito-san beide toegepast.

    In fabrieksvorm is de Chaser misschien niet zo luxueus als de Mark II of Cresta, waarvan hij hetzelfde basischassis van de X100-serie deelt, maar visueel is hij zeker iets sportiever. Terwijl ik door het Japanse platteland bij E.Prime cruisede, veroorzaakte de auto aanvankelijk geen koorts van emoties bij mij.

    Misschien was het de goudbruine metallic lak, een originele kleur gekozen door de Toyota-eigenaar, maar de auto deed me denken aan mijn opa en de gekookte reissnoepjes die hij in het dashboardkastje van zijn Nissan Bluebird bewaarde. Maar toen de Chaser een brede bocht in de weg maakte, omringd door bergen, begon ik zijn gespierde heupen en millimeter-perfecte houding op te merken, en de bewondering begon te groeien.

    In de Chaser-, Mark II- en Cresta-vormen was de JZX100 een populair afstemmingsplatform in Japan toen hij nieuw was, en daarmee kwam een ​​reeks aftermarket-uiterlijke upgrades. De Julius Type 2 voorlip (toegepast op een aangepaste originele bumper), Aero Palace side steps en Vertex achterbumper spreken dit aan, met aangepaste voorspatborden, gewijzigde achterkanten en een zwartgeblakerde grill die de look op een unieke manier samenbrengt.

    Wat betreft de wielen, ze behoeven geen introductie omdat ze van het RAYS Volk Racing TE37-ras zijn. Dit zijn Super Lap (SL)-versies in Pressed Double Black, met afmetingen van 18×9,5-inch +-0 vooraan en 18×10,5-inch +11 achteraan, allemaal verpakt in Achilles ATR Sport 215/40R18 en Nitto NT555 235 /40R18-rubber.

    De wiel- en bandcombinatie en de eerder genoemde brede spatborden vormen tweederde van de montagepuzzel; het laatste derde deel komt van de 326 Power Chakuriki Bucchigiri-schroefsets met superstijve 60 kg/mm ​​voor- en 20 kg/mm ​​achterveren, en Cusco Negative Camber Upper Arms.

    Het gaat echter niet alleen om het uiterlijk. Net zo belangrijk als hoe de Chaser in een rechte lijn reed op de stedelijke snelwegen rond Hiroshima, was zijn driftvermogen, vandaar het aantal andere ophangings- en stuurupgrades. Deze omvatten op maat gemaakte E.Prime verkorte knokkels, 20 mm rolcentrum-afstellers, 110-serie spanstangen, ARC-stabilisatorstangen voor en achter, Cusco-torenstangen, TRD-bussen en een TOM’S-dwarsbalkbeugel.

    Misschien wel het beste kenmerk van de Tourer V is wat standaard onder de motorkap kwam – Toyota’s 1JZ-GTE in de laatstgenoemde met VVTi uitgeruste gedaante. In deze vorm produceerde de 2,5 liter zescilinder met turbocompressor 280 pk (276 pk) bij 6.200 tpm en 35,8 kg/m (377 Nm) bij 2.400 tpm. Combineer dat met een 5-versnellingsbak, waarvan veel van deze auto’s af fabriek zijn geleverd, en je hebt het recept voor heel veel plezier.

    Het wordt nog beter als je extra krachtige hardware aan de mix toevoegt, en door de zeer gepolijste motorruimte van deze Chaser is er genoeg van. Hoogtepunten zijn onder meer een Garrett GT2835R-turbo (met HKS-actuator) op een HPI Ver.1-spruitstuk, een GReddy voorgemonteerde intercooler, aangepaste E.Prime-inlaatpijp, Sard Racing-brandstofpomp, Blitz 525cc-injectoren, een Trust GREX-oliekoeler en een uit E.Prime uitlaat. Het hele pakket krijgt zijn ontstekingsopdrachten van A’PEXi’s eerbiedwaardige Power FC-motorbeheersysteem.

    Bovenop de fabrieks R154 versnellingsbak van de Chaser, is de aandrijflijn nu voorzien van een Exedy Carbon-D dubbele plaatkoppeling en Cusco TypeRS 2-way LSD.

    In mijn haast (ik had op deze dag zeven auto’s om te fotograferen), heb ik het interieur van de Chaser over het hoofd gezien, maar zoals je je misschien kunt voorstellen, zijn ook daar alle vakjes aangevinkt: bruidsstoelen, een Nardi-stuur op een Works Bell-snel- release hub en Defi meters – check, check, check.

    Dit alles duidt op de ware mogelijkheden van wat de fabriek verliet als een zeer verstandige auto. Misschien is er, enigszins onbedoeld, een ster geboren. Voeg wat aftermarket-prestaties toe die afstellen op de vergelijking, en de Tourer V kan twee levens leiden, het ene als forens met loon onder de radar en het andere als een bandenversnipperende driftmachine die in het weekend furie kan ontketenen.

    Toby Thyer
    Instagram _tobinsta_
    tobythyer.co.uk

    Toyota gerelateerde verhalen op Speedhunters

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
    Sjors
    • Website

    Related Posts

    Oud ontmoet nieuw in een op BMW gebaseerde Hudson Hot Rod

    February 24, 2022

    Terug naar speedhunting op LZ Fest

    February 23, 2022

    De bezienswaardigheden en geluiden van RMMR 2022

    February 22, 2022

    Under The Hood At Gatebil: Part 1, Mantorp Park

    January 20, 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Topinzichten

    Under The Hood At Gatebil: Part 1, Mantorp Park

    January 20, 2022

    Wat houdt full operational lease in?

    November 3, 2022

    Een wagenpark voor elektrische voertuigen? Nog niet helemaal.

    November 12, 2021

    De mooiste en beste loopauto’s vind je hier

    December 11, 2022
    Volgt ons op:
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    Abonneren op updates

    Bekijk nieuwe modellen van sportwagens, hoogwaardige sportwagens, racewagens en nog veel meer..

    Voettekstmenu
    • Home
    • Blog
    Archief
    • January 2023
    • December 2022
    • November 2022
    • February 2022
    • January 2022
    • December 2021
    • November 2021
    recente berichten
    • Autolak spuitbus kopen en gebruiken
    • Alfen laadpaal – Voorbereid op de toekomst
    • Aanhangwagen huren: een gids voor beginners
    • Waarom zijn Gore-Tex motorbroeken perfect voor motorrijders?
    • Hoe je geweldige autoleasedeals kunt krijgen

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.