Herinnert iemand zich een Hot Wheels uit het begin van de jaren 2000, waar je je eigen garage had en het chassis van een auto van de carrosserie kon scheiden en de schaal in wezen in de lucht kon laten hangen terwijl je je voorstelde om de onderkant te repareren? Nou, ik had het geluk om deze set te hebben, en ik kan me herinneren dat ik me altijd afvroeg hoe het zou zijn als ik hetzelfde zou kunnen doen in de echte wereld. Je weet wel, het mixen en matchen van verschillende shells met verschillende chassis.
Natuurlijk, met die-casts en andere speelgoedauto’s is het een wandeling in het park; in de echte wereld is het een stuk moeilijker. Het is echter precies wat Matz Steenbuch deed met zijn ‘Supermatz’ 2021, zoals hij het zelf noemt.
De 37-jarige uit Zweden is al zo lang als hij zich kan herinneren een grote fan van hot rods en droomde ervan er een te bezitten. Matz wenste dat hij in de jaren ’60 de hot rod-cultuur had kunnen ervaren, een beetje zoals ik en het Japan van de jaren ’90.
Ik sprak met Matz in Gatebil Mantorp eerder in de zomer, en bracht wat tijd door met praten over zijn bouw terwijl ik het op de baan schoot een dag nadat de sessies waren gestopt.
Matz’ interesse in alles wat met motor te maken had, begon al op jonge leeftijd, en deze passie voedde wat zijn ultieme baanmachine zou worden: deze door BMW aangedreven Hudson Super Six.
Hoe komt men op het idee om twee heel verschillende voertuigen te combineren? Een Ford Tudor was altijd in het achterhoofd van Matz voor deze mash-up, maar deze waren nooit gemakkelijk te vinden in Scandinavië. De Hudson vulde deze leegte nadat Matz’ vriend het in het bos tegenkwam. De andere factor is dat de meeste vrienden van Matz in BMW’s rijden, dus hij wist dat de V8’s van het merk zowel betrouwbaar als gemakkelijk aan te passen waren.
Zoals het er nu uitziet, kwam de bodemplaat en alles eromheen van een gecrashte BMW E39 540i.
Het mengen van de twee auto’s was echter geen wandeling in het park.
De voorste koets, die vanwege de geometrie het moeilijkst te achterhalen was, moest naar voren worden verplaatst om de lege schaal te laten passen en om de extra lengte aan de achterkant tegen te gaan. Verder moest het achterste deel van het chassis worden ingekort. Omdat de auto niet echt wielkasten heeft, om het te laten lijken alsof hij op de grond is geslagen, is het dak 9 cm ingekort en is de hele carrosserie gevallen.
Over drop gesproken, de ophanging bestaat uit op maat gemaakte bovenste steunarmen met aangepaste pushrod-ophanging aan de voorkant, terwijl de achterkant vertrouwt op kant-en-klare schroefsets voor de 540i. De 19-inch wielen zijn geschoeid in Dunlop Sport Maxx RT’s met afmetingen van 255/40 voor en 275/35 achter.
De ster van de show is de blootgestelde BMW M62B44 4.4L V8 met een GReddy turbo. Er is veel maatwerk in de motor gestoken en Matz zegt dat hij nu 523 pk en 682 Nm uitspuugt. Het meeste maatwerk is door Matz zelf gedaan om precies de look te krijgen waar hij voor ging.
Alles is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Matz had nog nooit een auto van deze omvang gebouwd en had niets om hem mee te vergelijken, dus hij leerde gaandeweg en vertrouwde vooral op zijn instinct voor de richting.
Alles in de auto is gloednieuw of op maat gemaakt. Toen Matz de schelp uit de bossen ten noordoosten van Stockholm opraapte, had de natuur het echt overgenomen en was het interieur volledig bezweken voor de elementen.
Zwaai vandaag de deuren open en je ziet dat het comfort uit het raam is gegooid. Dit was niet gemaakt voor zondagse ritten met de kinderen, maar maximaal baanplezier.
Aluminium panelen, een nieuwe vloer, een fris getrimd dak en een op rally geïnspireerde rolkooi die in een BMW goudtint is gespoten, is wat je binnenin aantreft. Het mooiste is dat Matz al dit werk ook zelf heeft gedaan.
Matz heeft de hele Hudson-schaal gezandstraald aan het begin van de bouw, en omdat dat de noodzaak van een aantal uitgebreide roestherstelwerkzaamheden opriep, liet hij de carrosserie over aan de professionals voordat deze werd gespoten in BMW Frozen Dark Grey. Er is een aangepaste diffuser aan de achterkant gemaakt om plaats te bieden aan de 3-inch quad-uitlaat van een BMW M5.
Matz’ grootste beloning van deze build is alle interesse die het genereert wanneer hij het naar evenementen brengt. Tijdens het fotograferen van de creatie lieten we zelfs de politie langskomen om de build te bekijken en te poseren voor een foto.
Het duurde vier jaar voordat de Supermatz voltooid was, hij reed vorig jaar uit de garage van Matz, maar hij is nog niet klaar met het bouwen van aangepaste auto’s. Matz heeft nu zijn zinnen gezet op een nieuw project met een BMW V10-motor en een hot rod. Ik kan bijvoorbeeld niet wachten om te zien hoe zijn ideeën en vaardigheden daarvoor samenkomen.
Alen Haseta
Instagram: hazetaa