Hallo daar.
In de (niet die) beroemde woorden van Aaron Lewis, het is een tijdje geleden. Sterker nog, het voelt als een eeuwigheid sinds ik voor het laatst iets echts heb gedaan Speedhunten serieus. Natuurlijk, er was een dagje uit in Dubshed, maar dat was puur voor mijn eigen vermaak.
Een deel hiervan is te danken aan het feit dat het leven in 2022 een beetje anders was. Ik heb gewerkt als fotograaf voor het hele seizoen in de Formule E, fotografeerde drie andere Ierse motorsportkampioenschappen en fotografeerde commercieel voor een groot aantal merken. Dan was er een bruiloft, die in combinatie met de andere dingen verrassend veel tijd in beslag nam.
Er is ook het moeilijk toe te geven feit dat ik het gewoon een tijdje niet heb gevoeld met betrekking tot aangepaste voertuigen en autocultuur. Ik ben al meer dan tien jaar diep in deze wereld en ik had het gevoel dat ik het volledige verzadigingspunt met dit alles had bereikt.
Dingen die me hadden moeten opwinden, deden het gewoon niet meer. Dit was zorgwekkend omdat diezelfde dingen waren opwindende anderen, dus ik voelde dat ik een tijdje afstand moest nemen.
Het was toen verrassend dat een Amerikaan YouTuber zou degene zijn die zou proberen me terug in de kudde te slepen. Nou, niet Adam LZ zelf rechtstreeks, maar zijn eerste internationale festival, dat zou worden gehouden in Mondello Park hier in Ierland.
Hoewel ik tegenwoordig zoveel mogelijk onder een steen probeer te leven, was ik me eigenlijk bewust van Adam en zijn YouTube kanaal. Ik wist echter niet hoe populair hij is bij een internationaal publiek.
Om de zaken in perspectief te plaatsen: het LZ Fest verbrak het bezoekersrecord in Mondello Park. Het trok meer mensen naar de locatie dan enig ander drift-, British GT-, British Touring Car-, British Superbike- en FIA Sportscar-evenement dat ooit op het circuit werd gehouden. Voor een racecircuit dat al meer dan 50 jaar open is, is dat een behoorlijk indrukwekkende prestatie.
Dit specifieke evenement werd georganiseerd door oude vrienden van Speedhunters, Drift Spelletjesen ze moeten elke gunst hebben aangetrokken die ze ooit hadden moeten doen om zoveel vooraanstaande gasten voor het weekend over een stormachtige Ierse Zee te lokken.
Ik voelde dat dit de gebeurtenis moest zijn om die vlam in mij weer aan te wakkeren voor iets waar ik al zo lang mee bezig was. Vanwege de planning kon ik het me maar veroorloven om een van de twee dagen van LZ Fest bij te wonen, maar ik was vastbesloten om het te laten werken.
Zonder druk van de klant was ik alleen aanwezig om voor jou en mij te fotograferen. Het was tijd voor wat ouderwets Speedhunten.
Als er ooit een teken was dat dit een goede dag zou worden, Phil Morrison‘s GT1-geïnspireerde Lamborghini Murciélago die dreigend de pitlane oprolde en de paddock van de showauto in rolde, was het waarschijnlijk.
De atmosferische V12 is uitgerust met ITB’s en gekoppeld aan een handmatige 6-versnellingsbak, en dat is voordat je in de echte Reiter Engineering GT1 wide-body stapt, die perfect is gemaakt en gladgemaakt op de auto. Eerlijk gezegd is het misschien wel een van de allerbeste dingen die ik ooit met eigen ogen op vier wielen heb gezien.
De Drift Games-stand zelf was gastheer voor een behoorlijk sterke selectie auto’s, maar deze twee PS13’s waren voor mij de beste keuze. Het donkerzilveren exemplaar is inderdaad de OG Spirit Rei-auto.
Triple8 Customs bracht een paar eerdere Speedhunters-auto’s mee, en ook een bepaalde toekomstige. Met een Honda K24 met turbocompressor is dit een S15 die ik niet kan wachten om binnenkort op de weg te schieten.
Onze vrienden bij Juicebox probeerden naar eigen zeggen iets professioneels samen te stellen Voor de eerste keer. Het is ze gelukt. Ik denk echter dat we te laat zijn met een barbecue?
Josh Greene zou hier zijn nieuw gebouwde S15 hebben, maar hij slaagde erin de versnellingsbak te breken toen hij naar het evenement vertrok. U kunt de auto bekijken op zijn Instagram account, maar het is nog een S-body die je hier binnenkort kunt verwachten.
Het is nogal een groot probleem wanneer Britse merken hun weg naar Ierland vinden, en het is iets dat volgens mij altijd moet worden gewaardeerd. Een behoorlijke mix van Euro- en Japanse auto’s zorgde zeker voor afwisseling.
Ierland is echter nog steeds een toevluchtsoord voor Japanse auto’s. Het is een tijdje geleden dat ik een Nissan Pulsar VZ-R in het metaal heb gezien, en deze was een perzik.
Terwijl de drifters de topattracties waren, konden ze alleen op zaterdag en in de regen beperkt rennen. LZ, de gebroeders Shanahan, James Deane, Collete Davis, Becky Evans, Jimmy Oakes, Driftworks, NightRide en Low Origin waren slechts enkele van de ambassadeurs van de sport voor het weekend. Van wat ik elders heb gezien en gelezen, gaven ze op zondag een geweldige show.
De show zelf bleef mijn belangrijkste focus voor de dag.
Ik kan nog steeds niet geloven dat er zoveel mensen kwamen opdagen op een zaterdag (bekend als de ‘rustige’ dag van een Mondello Park-weekend) en in het slechtst denkbare weer. Het hield de hele dag niet op met regenen, maar de neerslag had geen invloed op iemands gemoedstoestand.
Op een soort sadistische manier geniet ik echt van het fotograferen van auto’s in de regen, hoewel ik er niet van geniet om nat te worden. Geen enkel bedrijf heeft nog kleding of buitenlagen gemaakt die Ierland-proof zijn.
De belangrijkste lagere paddock bevatte het grootste deel van de statische auto’s voor de dag. Het leidde ook tot het besef dat Ierland echt, echt van vier deuren houdt. Er is een aparte post in de maak over dat specifieke onderwerp.
Het was een erg lang geleden dat ik voor het laatst een speciale Japanse autoshow in Ierland bijwoonde (de Juicebox BBQ telt naar mijn mening niet als een ‘show’), dus het was een aangename verrassing om te zien hoe alle dingen met JDM gevorderd zijn.
Voor het grootste deel lijkt er een veel hogere standaard te zijn voor Japanse auto’s die worden gebouwd. Er worden betere onderdelen gebruikt, meer aandacht voor detail en betere ideeën en uitvoering. Dat er steeds minder afhankelijk lijkt te zijn van replica-wielen is een andere goede zaak.
Deze S2000 op Enkei NT03+M wielen met Nitron vering en een grote oude Garrett turbo draait meer dan 500pk op de achterwielen.
De verscheidenheid in benaderingen was ook indrukwekkend. Deze PS13 op kleine wielen en met een grote ducktail-achtige spoiler was fantastisch.
Zo ook deze 180SX op een set klassieke bronzen RAYS Volk Racing TE37’s.
Op LZ Fest zag ik veel meer Japanse auto’s op luchtvering. Ik denk dat dit alleen maar een goede zaak kan zijn, vooral als je grote, diepe, gepolijste wielen probeert te maken.
Ik hoop alleen dat ze (allemaal) hun rijhoogte en druk hebben ingesteld, want hoe ze rollen is net zo belangrijk als hoe ze uitademen. Deze S14A was een beetje van mij.
Een MkII Ford Escort in Rothmans livrei zal hier altijd populair zijn. Ik heb nog nooit gerookt – ik denk dat het een vreselijke verslaving is – maar raceautokleuren zijn gewoon niet meer hetzelfde geweest sinds tabaksreclame werd verboden.
Nog een welkome aanblik, een Mitsubishi Pajero Evolution.
Ik herinner me dat Cian er onlangs een speelde, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst een in het echt heb gezien. De witte OZ Racing rallywielen met all-terrain banden zijn hier zo’n goede combinatie.
Het is een vergelijkbare situatie met deze verdacht uitziende Hilux met TE37V’s en Hoosiers. Ik weet niet zeker of ze veel nut zouden hebben in een koud, vochtig Mondello-park, maar ze lieten interne alarmbellen afgaan die schreeuwen ‘hier kun je maar beter niet mee fokken’.
Net zoals auto’s met parachutes, of oude mannen die auto’s besturen met brandstofpompen die luider zijn dan je uitlaat.
Ik had echter waarschijnlijk geen 2JZ in een Ford Capri verwacht.
Ondanks het weer dat op deze specifieke zaterdag in september tegen ons samenspande, was het een opmaat naar wat een echt speciaal weekend was voor de Ierse autocultuur. Ik weet niet helemaal zeker of ik het was die het voelde, maar het was een welkom schot in de arm.
Voel je vrij om op je gemak door de rest van de evenementengalerij te bladeren, terwijl ik me verdiep in het volgende verhaal in deze serie. Oh, en voordat iemand erop wijst in de comments, ja, een bepaalde Audi is af, en ja, we hebben hem al gefotografeerd.
Paddy McGrath
Instagram: pmcgphotos
Twitter: pmcgphotos
paddy@speedhunters.com